logi mob
گاوداری

کودریز و ماسه ریز فری استال

کودریز و ماسه ریز فری استال

اجزا و تجهیزات کودریز وماسه ریز فری استال

در فری استال های دامپروری جهت شارژ ماسه بادی یا کود خشک در زیر پای دام  از دستگاهی با برد پاشش متناسب با طول فری استال استفاده می کنند که در راهروهای دامپروری و یا گاوداری حرکت کرده و مواد بستر ساز را به داخل فری استال هدایت می نمایند.

بستر ساز شرکت چیستاماشین بسته به سفارش واحد های دامپروری در حجم های مختلف مخزن به صورت دو یا چهار چرخ ساخته می شود . عرض کلی دستگاه متناسب با ساختار و ابعاد سالن ها طراحی می گردد. همچنین ظرفیت مخزن دستگاه های فری استال از ۱/۵ تا ۶/۵ متر مکعب قابل سفارش گذاری می باشد.

تلاش ما در طراحی کودریزهای  فری استال آماده سازی سطحی مناسب برای راحتی گاو و همچنین به وجود آوردن  زیرسازی مناسب برای نشستن و استراحت گاوها می باشد. بسیاری از ترکیبات فری استال، در سال های گذشته و با هزینه های گوناگون و نتیجه گیری ها متفاوت مورد امتحان قرار گرفته اند، از جمله اینکه  گاوها از اصطبل های بتنی خوششان نمی آید مگر اینکه سطح بستر ضخیمی در بالای آن ها وجود داشته باشد.

زنجیر نقاله کنارریز با قابلیت تنظیم و تاشو

تسمه کودریز از جنس فولاد با مقطع چهار پهلوی توپر و زنجیر فولادی شماره ۱۰ آمریکایی

زنجیر کف مخزن از نوع فولادی شماره ۱۰ آمریکایی

سیستم چرخ های متنوع و متناسب نیاز کشاورزان

گیربکس حلزونی قدرتمند

قلاب مالبند با قابلیت چرخش

در سال های اخیر، در دنیا توجه خاصی به موضوع آسایش گاو مبذول شده است. آسایش گاو به معنی مجموعه شرایطی است که گاو بسته به آن و با مصرف مواد غذایی لازم، قادر به بروز پتانسیل ژنتیکی خود میباشد. در این مبحث شاخصهایی تعریف شده است که تحت عنوان شاخصهای آسایش گاو از آنها نام میبرند. شاخص آسایش گاو، شاخص استفاده از استال و شاخص ایستادن در استال از مهمترین شاخصها هستند. عوامل مختلفی میتوانند در گله بر روی رفتارهای گاو، از جمله رفتار استراحت و ایستادن و در نهایت بر شاخصهای آسایش اثر بگذارند. ازجمله مهمترین این عوامل میتوان به این موارد اشاره کرد: طراحی، اندازه و ابعاد فری استال، نوع بستر، طراحی و نوع کف جایگاه و راه روها، بهداشت فری استال، رفتار گاو و تقابلات اجتماعی، مدیریت، تراکم دام در جایگاه، شرایط آب و هوایی و استرس گرمایی، تهویه، میزان فضای گردشگاه، آخور و آبشخور، طول زمان شیردوشی و …

وقتی صحبت از آسایش گاو به میان می آید، طیف وسیعی از شرایط، امکانات و اقدامات در ذهن می آید. از نظر واژه شناسی اینگونه میتوان گفت که آسایش گاو کیفیت محیط از جمله جایگاه، سیستم دامپروری، مدیریت و بهداشت است که گاو بسته به آن و با استفاده از مواد غذایی در اختیار قادر به بروز پتانسیل ژنتیکی خود میباشد . از نگاهی دیگر دو دیدگاه از آسایش گاو قابل ذکر است. اول آنچه که در مقالات علمی با عنوان رفاه حیوانات، سلامت، شادابی و توان انجام رفتارهای طبیعی آمده است و دوم از دیدگاه پرورش دهندگان که اختصاصی تر است و آن عبارت است از اینکه “گاو چقدر با محیطی که برای او میسازیم راحت است؟” در مفهوم اختصاصی تر، آسایش گاو، تمام راههای تعامل با سیستمهای طراحی شده جایگاه و مدیریت برای گاو از.سالن شیردوشی تا باکس اصلاح سم را در بر میگیرد .

 

ظاهرا علیرغم تخصصی شدن امور پرورش دام از جنبه های تغذیه، فیزیولوژی، دامپزشکی اصلاح نژاد و…، یک جنبه مهم یعنی فراهم سازی سیستم جایگاه راحت از بقیه ی این موارد جا مانده است . میتوان ادعا کرد که در چند دهه ی گذشته محیطی که گاو در آن مجبور به زندگی در شرایط فشرده شده است، نه برای آسایش دام، بلکه برای آسایش بیشتر انسان طراحی، ساخته و استفاده شده است.
نتیجه این کوتاهی و نادیده انگاری افزایش برخی مشکلات و بیماریها در گله های گاو شیری نظیر ورم پستان، کاهش راندمان تولیدمثلی، افزایش بیماریهای متابولیک و به ویژه مشکل افزایش لنگش در سیستمهای جدید پرورش گاو بوده است که محققین را بر آن داشته که در طی یکی دو دهه اخیر بیشتر به موضوع آسایش دام پرداخته، توجه عمده به مطالعه رابطه گاو با محیط به عنوان یک عامل مهم تعیین کننده مشکلاتی نظیر لنگش معطوف گردد.

پیمایش به بالا